Surnud näitleja – see kõlab uhkelt

Pille-Riin Purje
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maksim Gorki / Jussi Sorjanen “Põhjas”.
Maksim Gorki / Jussi Sorjanen “Põhjas”. Foto: Fotod: Jaanus Laagriküll, montaaž: toomas erapart

Kunagi kõlas ühes näitemängus repliik: “Ma saan kõigest aru, aga ma ei tunne mitte midagi.” Ei mäleta, kes, millal, kus nii ütles, aga see klapib jube täpselt minu kogetuga “Põhjas” külalisetendusel.

See ei ole teatrisaalis väärt tunne. Siin ei aita ükski kood: kui tunnen saalis iga rakuga, et mind ei usaldata, kui laval tehakse kõik puust ja punaseks, iga kujundihakatis kriipsutatakse alla ning sõnastatakse veel kolm korda üle – mistarvis see kõik? Tahaks ikka niipidi, et ei saa kõigest aru, aga tunded tulvavad, mõtted möllavad, hing laulab sees. Nagu Andres Noormetsa “3 õe” ajal.

“Põhjas“ algab ju paljutõotavalt: surnud Näitleja (Madis Mäeorg) jälgib publikut ning hakkab pihtima. Ka kruiisilaev on Gorki tegelaste jaoks paras paik, nende jaoks, kes veel alles. Näiteks Parunile pole miskipärast kajutit antud. Vanake Luka on uppumatu laeva needusest pääsenud, targu õigel ajal putket teinud. Huvitav on kuulatada, millal ja keda Luka tekstid kummitavad.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles