Juhtkiri: Kõik müügiks

Virumaa Teataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Pagulasteema võtab uusi pöördeid: lisaks sellele, et osa riike on taastanud või taastamas piirikontrolli, on mitmed ettevõtlikud inimesed hakanud sisserändajatest kasu lõikama.

See, et inimsmugeldamine on suur äri, sai juba ammu selgeks. Ja mitte ainult Itaalias ja teistes Vahemere-äärsetes riikides. Oleme juba kõik kursis tõigaga, et Prantsuse aukonsul müüs Türgis migrantidele kummipaate.

Maismaal on heaks vahendiks autod. Eesti politseijuht Elmar Vaher on ajakirjandusele tunnistanud, et ka Eestis veetakse üha enam inimesi autodega illegaalselt üle piiri, peites nad furgoonidesse ja mujale, mistõttu ei tasu meil pahandada, kui politseipatrull palub pakiruumi avada, et sinna pilk heita.

Kuid äri saab teha veel päris mitmel viisil. Juba on kuulda olnud ettevõtlikest tüüpidest, kes kuulavad maad pagulaskodude loomiseks, et sel moel rikastuda. Neid jätab külmaks üleüldine vaidlus kvootide ja muu taolise ümber.

Muidugi on ohtralt ka selliseid ärimehi, kes näevad sisserändajates töökäsi, mida just lihtsama töö jaoks kipub Eestis puudu jääma. Teadagi, paljud meie rahvuskaaslased on ju ise võõrsile parema elu peale läinud. Kui suured töötegijad saabuvad migrandid on, näitab tulevik, nagu sedagi, kas nad üldse Eestisse pidama tahavad jääda.

Hoopis omamoodi püüab sellest kõigest kasu saada näiteks Näpil asuv Kochi alkoholitehas, kes paiskas äsja müügile kahemõttelise nimega viina Vao Valge, mis seisab lettidel kõrvuti Viru Valge, Vabariigi Valge ja teistega.

Loomulikult ei saa kedagi rassismis süüdistada, sest Koch OÜ on kasutanud kohanimesid ennegi, näiteks on nende sortimendis Mulgi Viin ja Vergi Vodka. Oma kodulehel reklaamib ettevõte uudistoodet järgmiselt: “Eestimaisest piiritusest tehtud geograafilise tähisega viin. Valge viin on läbi ajaloo eestlastele tuttav toode, mis läheneval pimedal ajal aitab nii mõnegi majapidamise valgemaks muuta.”

Seda, et nimetuses Vaod kasutatakse, põhjendab tootja faktiga, et Vao on tänavu Eesti kõige populaarsem kohanimi, poliitikaga ei maksa siin asju siduda.

Seega – kõik müügiks! Ja miks ka mitte. Selleks ju äri tehaksegi, et kasu saada. Või nagu ütles hiljutisel turniiril korvpallur Janar Talts: “Kui peale ei viska, siis korvi ei saa.”

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles