Rakvere kaubanduskeskus käskis kõrvaldada vaateaknalt kolpadega mannekeenid

Aarne Mäe
, peatoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eile võeti skandaalsed kolpadega ja kahemõtteliste tekstidega kaunistatud kujud aknalt maha.
Eile võeti skandaalsed kolpadega ja kahemõtteliste tekstidega kaunistatud kujud aknalt maha. Foto: Aarne Mäe

Rakvere Põhjakeskus lasi kõrvaldada ebatraditsioonilisi võtteid kasutava kunstnik Aili Raudsepa kujundatud vaateaknal kamina ees istuvad kolpadega mannekeenid, inglitiivad seljas.

Experdi poe juhataja Andra Tulus ütles, et tahtis parimat, mingit intriigi ta küll ei oodanud: “Oleme Ailiga teinud varem viljakat koostööd ja rahvas mäletab seda. Minu viga oli see, et ei läinud keskusega täpsustama, kus on piirid. Ilmnes, et peab olema kooskõlastatud nii keskuse kui meie enda turundusega.”

Aili Raudsepp rääkis, et Experdi juhataja soovis saada kujundust, mis ärataks tähelepanu, kõnetaks, oleks ühiskonnakriitiline ja et aknal etenduks ka lugu.

Vaateaknal köeb roosa ehteis kuuse kõrval suure leegiga kamin. Kaminaks on suurim teler, mis poes leidus. Seal on ka totaalse muutumise läbi teinud jõulusokid ehk naistesaapad. Jõulutuledes kuuse kõrvale on kuhjatud kingipakid, kaminasimsile on rivistatud piparkoogid.

Kaminatule paistel unistasid kaks naissoo esindajat – elusuuruses mannekeenid – valgetest jõuludest ja armastusest.

Üks neist istus, inglitiivad seljas, pesumasinal ja oli liiga peen, et pesu pesta (too posh to wash), teine, tolmuimejal, oli liiga peen, et tolmu imeda (too posh to suck), ja liiga purjus (too drunk).

Aili Raudsepp: “Mõlemad naised, kes on aheldatud kohustuste külge, püüavad leida ja keskenduda millelegi positiivsele oma elus. Kolbas pole midagi šokeerivat. Kalmistud on jõulude ajal enim külastatud paigad. Kõik me elame ligistikku oma luukeredega. Me ei näe asju sellisena, nagu nad on, vaid sellisena, nagu meie oleme.”

Üleeile paluti elektroonikapoodi Expert kaunistanud ebatraditsiooniline jõuluaken teha kombekamaks ja kujud võetigi maha ehkki need olid üleval olnud juba poolteist nädalat.

Rakvere Põhjakeskusest teatati, et nad tunnustavad kõrgelt loovust ja kunstiinimeste julgeid eneseväljendusviise, kuid need peavad sobituma keskuse kontseptsiooniga. Põhjakeskuse kodukorra järgi tuleb fassaadile avanevate vaateakende kujundused eelnevalt keskusega kooskõlastada.

“Käesoleval juhul oli tegemist keskusega kooskõlastamata reklaamkujundusega ning meie hinnangul ei sobitunud mõned kahemõttelised võõrkeelsed sõnad sõbraliku ja sooja koguperekeskuse imagoga. Meile teadaolevalt ei pidanud seda reklaami sobivaks ka kaupluse Expert turundusjuht,” teatas Põhjakeskuse juhatuse liige Tiiu Onga.

Samas ta lisas, et on siiralt kahju, et selline olukord tekkis, nad väärtustavad kunstnik Aili Raudsepa töid ning ei välista koostöövõimalusi tulevikus.

Aili Raudsepp rääkis, et Experdis pole lastekaupu, seal on hinnaline kodutehnika. Laps sinna vanemateta ei satu. “Lapsevanema asi on lapsele selgitusi jagada, kui selleks peaks vajadus olema,” ütles ta.

Kõrgema kunstiharidusega Rakvere teatri turundusjuht Laila Talunik käis Experdis koos perega. “Loomulikult pidin seletama tüdrukule, mida need kirjad tähendavad, aga vanemate asi ongi selgitada, mitte karta,” ütles Talunik. “Kui meil müüakse lastele monster-nukke ja on igasugused zombiteemad, siis millest me räägime? See on pigem vanemate rikutuse tase, lapsed ei võta neid asju nii traagiliselt.”

Laila Talunik lisas, et kui ta mõtleb, kas ja mida on selle kaubanduskeskuse akendel varem tehtud, siis ei tulegi midagi meelde. “Aga sellise kujundusega saab minusuguse poodi. Kui neil on julgust teha midagi teistmoodi, siis ma astun ikka sisse,” lausus Talunik.

Aili Raudsepa hinnangul on meil kõik kohad täis liiga igavaid vaateaknaid, kus ripuvad vaid paar klaaskuuli ja kuuseoks.

“Vaateaken on vaikiv müügimees oma näo ja stiiliga, ta peab olema atraktiivne. Akna üldilme peab muutuma viis korda aastas: talvel, kevadel, suvel, sügisel ja jõulude ajal. Väiksemad muudatused peaksid aset leidma kuni kuu möödudes ja kajastama tähtpäevi, kampaaniaid, kohaliku tähtsusega sündmusi,” rääkis kunstnik.

Ta rõhutas, et vaateakna kujunduses kehtib kolme i reegel: intriig, inspiratsioon, info.

Tema sõnul klammerdutakse erinevate ideede ja lahenduste asemel tuttava ja turvalise hõlma, aga teistmoodi lähenemine ja lahendamine nõuab kasvõi ajutist “turvatsoonist” lahkumist. “Kujundaja, kes vaatab jõuluakent aastal 2015 sama pilguga, millega vaatas aastal 1995, koperdab ajast maas. Ma ei kasuta alati nii-öelda otseteed vaatajate mõistmistasandile. Eelistan märksüsteemi, juhtimaks tähelepanu ebamugavatele teemadele,” rõhutas Raudsepp, lisades, et ta pole konfliktipelgur.

Kunstnik küsis: “Kas jõulude ajal on lubatud ainult sorteeritud tunded? Aasta otsa ollakse argielus iseenda hooleks jäetud ja detsembris püütakse korvata ihulis-hingelist puudujääki mammona kuuse alla tarimisega.”

Ta lisas, et vaatamata vastulöögile Põhjakeskuses võtab ta meelsasti vastu uusi väljakutseid selles vallas.

“Idee ja teostus võivad olla väga nummid, kui tellija seda soovib, ei midagi radikaalset, aga “neli oksa, kolm kuuli ja kaks käbi” pole minu teema,” lausus kunstnik.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles