Autegu ehk unustatud Uutmaa uskumatu uuestisünd

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Meelis Meilbaum

Rakvere kunstisõbrad said hakkama sellega, millest unistab iga end kunstilinnaks pidav asum. Mis oleks veel enam hinnatav ja lummav, kui leida kusagilt ajaloo prügikastist või siis vähekasutatud keldrist mõni unikaalne kunstitöö ja panna see hinnaline taies taas rahva ilumeelt teenima?

Rakvere ametikooli keldrist kahe Richard Uutmaa poolesaja aasta vanuse teose leidmine ning nende uuele elule äratamine on võrdväärne aardeleiuga Cheopsi püramiidist. Täiesti sarnane legendiga Ultima Thule taasavastamisest.

Kujutage ette neil maalidel olnud ragulka ning õhupüstoliga laskmise arme, pastakasirgeldusi alates paadist ja koerakuudist kuni allkirjani “Van Gok”! Kujutage ette rebenenud lõuendit ja pudenevat raami. Mõelge juurde paks kiht mustust lõuendil. Ja lisage tõsiasi, et kunstiavalikkuse eestkõneleja, kuulus Uutmaa uurija Mai Levin ei teadnud neist maalidest midagi.

See on taust, millele projekteerus Rakvere Galeriis väljas olnud unikaalne näitus vaid kahest maalist, aga millisest maalist! See on taust, millel hakkavad Uutmaa taiesed oma uut elu elama ametikooli aulas, kuhu nad on nüüdseks rännanud.

Rakvere unikaalse kunstisaaga taga seisavad Arvo Kübar ja Kuno Rooba ametikoolist, Raivo Riim ja Riho Hütt galeriist ning kõige suurema töö tegijad – restauraator Tiiu Veersalu ning raamide korrastaja Urmas Uustal. Kõik nad väärivad kiiremas korras nii linnapea kiidukirja kui maavanema tunnustust. Ju on nii Rakvere linna kultuurijuht kui maakonna tublid tegijad sellele ammugi ka mõelnud.

Äkki õnnestub tänu sellele Heraklese vägitööle Rakverelgi murda eneses tuimuse ahelad, jõuda ka linnade hulka, kus on suur ja korralik linna kunstigalerii?

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles