Viimased kolm aastat pole automüüjatel esimesed viis kuud nii hästi läinud kui tänavu.

“Mingis mõttes ujume siin vastuvoolu, mujal Euroopas ei ole automüük sel aastal väga häid numbreid näidanud. Samas on palju ka selliseid juhtumeid, et ostuhuvi on küll suur, aga tehinguni mingil põhjusel ei jõuta, kas ei saada pangaga kokkuleppele või lükatakse ostuotsus edasi. Pangad on inimestega siiski hulga leebemad, kui olid aasta-paar tagasi,” räägib Top Auto Rakvere filiaali juhataja Märt Maadla.

Rakvere Top Autol on automüük eelmise aasta sama perioodiga võrreldes kasvanud tänavu 55 protsenti, iga kümnes ostja eelistab pankadega tegemist mitte teha ning sõiduvahendi kohe välja osta.

Üldjuhul lähevad autod enam müügiks kevad- ja sügiskuudel, suvel ja talvel ostetakse sõidukeid mitmeid kordi tagasihoidlikumalt. Sarnase müügidünaamika järgi on autoturg Eestis käitunud nii majanduslanguse eel, ajal kui ka praegu.

Wiru Auto juhi Rainer Lille sõnul lükkasid firmad autopargi uuendamise majanduslanguse saabudes edasi ning selline ebalev elame-näeme-olukord on kestnud 2008. aasta teisest poolest sisuliselt seniajani.

Alles nüüd on hakatud välja vahetama autosid, mille liisinguperiood sai läbi kas 2009. või 2010. aastal.

“Masinapargi uuendamisest loobuti ja alles sel aastal on hakatud julgemalt vanu autosid uute liisinguautode vastu vahetama. Ostuotsused lükati sisuliselt kolm aastat edasi. Ükski auto ei ole aga igavene ja nüüd on ettevõtted asunud järjepanu neid ümber vahetama,” räägib Lille.

Praegu ostavad väga aktiivselt suured riigifirmad, kelle välja kuulutatud hangetel on Wiru Auto osalenud. Enamasti väiksematel hangetel on firmat saatnud edu. Lõviosa riigihangetest võidavad siiski suured maaletoojad, kes suudavad pakkuda väiketegijatest paremaid müügihindu.

Aegade parimast müügitulemusest on Wiru Auto hetkel 15 protsenti maas.

“Siinne autoturg käitub mõnevõrra teistmoodi kui Tallinna või Tartu turg. Meie müügirekord jäi 2008. aasta algusesse, kui pealinnas ja Tartus oli langus ammu alanud. Samas hakkasid seal ka müüginumbrid paranema varem kui meil siin,” võrdleb Lille.

Autoostja käitumine sõltub Lille arvates sellest, kui palju ollakse mõjutatud globaalsetest sündmustest, kas hirm tuleviku ees saab inimesest võitu või mitte.

Silberauto Ida-Eesti regiooni juht Randel Lipp ütleb, et seni on nende müüdavaim sõiduauto olnud jaapanlaste Mitsubishi.

“Tarbesõidukitest on populaarseim Mercedes-Benz. Loomulikult ei saa mainimata jätta, et meie kaudu on Lääne-Virumaale sel kuul jõudnud 25 elektriautot, mida omavalitsused aktiivselt kasutama on hakanud,” räägib Lipp.
Lisaks Mercedes-Benzi tarbesõidukitele on ostetud ka sama marki luksusautosid, kuid nende osakaal üldises müügis on siiski väike.

Peale prognoosimatu majandusolukorra Euroopas teeb automüüjaid üle ­ilma murelikuks USAs üha enam maad võttev trend, kus nooremad inimesed ­eelistavad autodele muid keskkonnasäästlikumaid liikumisviise.

Kommentaar
Hat Auto juhataja Hannes Vares:
“Kõige aktiivsemad ostjad on väikeettevõtjad. Tuleviku suhtes me paduoptimistlikud ei ole. Hästi läheb ikka seal, kus inimesed on positiivselt meelestatud. Negatiivsed sõnumid mujalt Euroopast, olgu selleks riigiks Kreeka või mõni teine Euroopa Liidu liikmesriik, tekitavad inimestes vastakaid mõtteid. Riikides, kus eelarve on tasakaalus, edeneb sõiduautode müük kenasti.”