Nii korrastasid Simuna kooli õpilased ja lapsevanemad õpetaja juhendamisel üleeile Simuna allika ümbrust. Mõte sai alguse kevadel, kui osaleti mängusarjas ISE, kus kaheksa nädala jooksul pidid rohkem kui sada meeskonda üle Eesti erinevaid ülesandeid täitma. Simuna kooli 8. klassi juhataja Liivika Harjo sõnul oli ühe nädala ülesanne välja mõelda, mida kodukandis ette võtta, et noortel midagi teha oleks.

Laste idee korrastada allika ümbrust läks hinge ka mängu korraldajatele ning vastava nädala auhinna võitsid peale Keeni põhikooli laste ka Simuna kooli neli 8. klassi õpilast, kelle võistkonnanimi oli Ajukelmid. Preemiaks sõitsid nad mai keskpaigas Tallinna ning kohtusid õiguskantsler Indrek Tederiga. Võistkonnaliikme Elina sõnul oli kohtumine kantsleriga väga tore. “Äge onu oli,” iseloomustas Elina õiguskantslerit ning lisas, et õnneks sai mees aru, kui jutt liiga keeruliseks läks, ja parandas end.

Rahaline toetus Simuna allika ümbruse korrastamiseks tuli aga Väike-Maarja vallalt. “Käisime lastega seal oma projekti tutvustamas,” ütles õpetaja Liivika ning täpsustas, et materjalidele kuluv raha saadi Väike-Maarja valla külaliikumise arendamise toetusfondist.

Platsil on juba üle värvitud kiik ning lihvitud ja värvitud piknikulaud. Üleeilse päeva eesmärk oli allika peal asuvalt majakeselt vana katuse mahavõtmine. Allikamaja seinad on plaanis puhastada, üle värvida ning uue katuse alla panna. Ka korvpallikorv ja -võrk ootavad vahetamist. “Panustamegi sellesse, et siin oleks ilus olla, siin annab seda ilu luua küll,” oli õpetaja optimistlik.

ISE-mängus osalenud Kaspar külastab allika ümbrust iga päev. Ta käib sõpradega siin korvpalli mängimas ja kiikumas. Samuti Simuna kooli õpilane Rainis ütles, et paljud inimesed käivad allikast ka head joogivett võtmas.

Üsna sageli satuvad Simuna allikale turistid. Möödunud pühapäeval, kui õpilased koristustöid tegid, külastas nelja tunni jooksul allikat umbes 20 inimest.

Kiige lähedalt saab alguse ka matkarada, mida õpilased korrastada sooviks. “Aga see on suur töö, vajab korralikku läbimõtlemist,” põhjendas õpetaja, miks projekti koostamine sügisesse lükkus.

ISE-mängu kaheksa nädala jooksul tegid õpilased läbi hulga ülesandeid. Kaspari sõnul pidid nad näiteks tegema plakati teemal “Noored ja alkohol”. Esimese ülesandena tuli neil täita hoopis küsimustik, mis ei olnud teadmistepõhine, vaid kus oli näiteks küsitud, kui palju noor nädalas alkoholi tarbib.

Mängu peamised teemad olidki seotud tervislike eluviisidega, sõltuvusprobleemide ja alkoholi tarvitamisega seotud riskidega. Teadmised ei jõudnud noorteni aga mitte loengutega, vaid mängu ja aktiivse tegevuse käigus. Ülesannete lahendamisel ei olnud kõige olulisem õige vastus, vaid noorte suutlikkus teemasse süveneda ja vastuseid otsida.

Mängu lõppedes valiti kõikide osalejate seast välja 12 meeskonda, kes lähevad järgmisel nädalal kolmeks päevaks Harjumaale laagrisse. Väljavalituks osutus ka Ajukelmide võistkond Simuna koolist.