Eesti Energia, maanteeamet ja Nordecon AS alustavad projektiga OSAMAT, mis soodustab põlevkivituhast materjalide senisest oluliselt laialdasemat kasutamist.
Põlevkivituhk läheb taaskasutamisele Virumaa maanteede ehitusel
Projekti raames hakatakse katsetama põlevkivituha lisamist betoonisegudesse, mida kasutatakse seejärel maanteede rajamisel pinnaste mass-stabiliseerimiseks. Katseprojekti maksumus on 2,7 miljonit eurot.
Koostöös maanteeametiga rajab Nordecon katselõigud olemasolevatele nõrkade aluspinnastega (turvas, savi jne) kõrvalteedele Lääne- ja Ida-Viru maakonnas.
Katselõikudel kasutatakse kolme tehnoloogiat: killustiku- või kruusakihi stabiliseerimist, aluse ehitamist aherainekillustiku ja põlevkivituha segust ning nõrkade pinnaste süvastabiliseerimise/mass-stabiliseerimise tehnoloogiat, mis vähendab tulevikus suurte mäemassiivide vedu karjäärist muldesse.
Nordecon ASi teedeehituse direktor Jaanus Taro märkis, et projekt OSAMAT parandab tuntaval määral Eesti elukeskkonda ning aitab kaasa taaskasutatavate materjalide julgemale kasutuselevõtule.
Erinevate tehnoloogiate puhul katsetatakse erinevaid sideaine koguseid. Eesti Energia Narva Elektrijaamad valmistab selle tarbeks ette erinevad tuhasegud, mille omadusi ning sobivust vastava tehnoloogia või piirkonna jaoks Rambolli laborites uuritakse. Pärast uuringuid ning sobivate tuhasegude valikut ehitab Nordecon katselõigud, millele järgneb kaks aastat kestev katselõikude seire.
Kui tehnoloogia osutub sobivaks, töötavad osapooled koostöös välja juhend- ja normdokumentatsiooni tehnoloogia kasutamiseks Eesti teedeehituses.